Kwaliteitsstatuut

Kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. 


I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Guusje Selen
BIG-registraties: 29931234825
AGB-code persoonlijk: 94112297

Praktijk informatie 
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: GCLS GZ
E-mailadres: gclsgz@gmail.com
KvK nummer: 91904943
Website: www.gclsgz-psychologie.nl
AGB-code praktijk: 94067961

 

2. Biedt zorg aan in
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
Categorie A


3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
Als GZ-psycholoog richt ik mij op diagnostiek en behandeling bij volwassenen met psychische
klachten. Mijn doel is om met de cliënt de problematiek, de mogelijkheden en de hulpvraag in kaart
te brengen en te begrijpen zodat we samen tot een gerichte behandelaanpak komen. In de behandeling
help ik cliënten om op een meer constructieve manier met hun klachten om te gaan. Daarvoor maak
ik gebruik van verschillende behandelmethoden en -technieken, zoals CGT, EMDR en MBT.
Als regiebehandelaar houd ik het zorgproces in de gaten. Ik zie er op toe dat in samenspraak met de
cliënt een behandelplan wordt opgesteld en dat dit behandelplan wordt uitgevoerd.

Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Overige kindertijd
Alcohol
Depressie
Angst
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen


4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar (1)
Naam: Guusje Selen
BIG-registratienummer: 29931234825
Coördinerend regiebehandelaar (1)
Naam: Guusje Selen
BIG-registratienummer: 29931234825


5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Collega-psychologen en -psychotherapeuten, ggz-instellingen
Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest frequent samen met collega's die ook voor mijn opdrachtgever(s) werkzaam zijn.
Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bij toetsing of herziening van de indicatie, stagnaties in het proces, consultatie.
Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij:

Gezien ik als zelfstandige werkzaam ben in overeenkomst van opdracht zijn er vaak regelingen
getroffen vanuit de betreffende praktijken of instellingen voor opvang in geval van crisis en
overdracht indien noodzakelijk. Ik draag er zorg voor dat deze duidelijk naar de cliënt worden
gecommuniceerd.
Vaak kunnen cliënten bij crisis binnen opdrachturen bij mij terecht. Buiten mijn opdrachturen kunnen
zij in geval van crisis of ernstige zorgen contact opnemen met de huisartsenpost in hun eigen regio,
tenzij anders afgesproken met de opdrachtgever.
Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: met cliënten wordt afgesproken dat ze in geval van crisis contact op dienen te nemen
met de huisartsenpost.
Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Ik sluit mij zoveel mogelijk aan bij het lerend netwerk van mijn opdrachtgever(s), bijvoorbeeld door
intervisie en de samenwerking met de collega's daar. Door mijn verschillende werkplekken zijn er
altijd collega's waarmee ik een lerend netwerk vorm.
Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Er wordt gereflecteerd op de zorgprocessen en op het eigen functioneren in de rol van
regiebehandelaar, waardoor ook andere perspectieven onder de aandacht gebracht kunnen worden
en bijvoorbeeld bewustwording van eigen 'blinde vlekken' kan ontstaan.

 

6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee

 

7. Behandeltarieven:
Ik heb zelf geen contracten met zorgverzekeraars, de opdrachtgever(s) waarvoor ik werkzaam ben,
hebben die vaak wel. De gehanteerde tarieven zijn conform de tarieven van opdrachtgever(s), deze
zijn terug te vinden op de website van de betreffende opdrachtgever(s). De declaraties verlopen
altijd via opdrachtgever(s), waarna ik factureer aan opdrachtgever(s). Hetzelfde geldt voor no-show tarieven.


8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging (link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep).

 

9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij mijn klachtenfunctionaris:
Cliënten kunnen in de eerste plaats altijd bij mij terecht met klachten over mij en/of hun
behandeling. Eventueel kunnen cliënten met klachten ook terecht bij de betreffende opdrachtgever
waarvoor ik op dat moment werkzaam ben.
Indien gewenst of noodzakelijk heb ik ook een eigen klachtenregeling via de beroepsvereniging waar ik ben aangesloten: het NIP. Cliënten kunnen een mogelijke klacht indienen bij Klacht&Company via nip@klachtencompany.nl. Klachten kunnen ook digitaal worden ingediend middels het klachtenformulier. Klachten worden behandeld door een zelfstandige en onafhankelijke klachtenfunctionaris aangesloten bij Vereniging van Klachtenfunctionarissen in de Gezondheidszorg (VKIG) en werkzaam bij Klacht&Company. De geschillencommissie betreft de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg.
Link naar website: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/

 

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij:

In geval van afwezigheid (vakantie, ziekte) kunnen cliënten terecht bij de betrokken opdrachtgever.
Ik zal er in deze gevallen voor zorgen dat cliënten een aanspreekpunt hebben bij wie ze terecht
kunnen.
Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja

 

II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via de website van mijn opdrachtgever(s) of kunnen hier bij mij navraag over doen.


12. Aanmelding en intake
De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld:
De aanmeldingsprocedure verloopt zoals dat is bepaald door de opdrachtgever(s), zie hiervoor de
website van mijn opdrachtgever(s).
De communicatie met cliënt(en) verloopt middels direct contact, beeldbellen via beveiligde
verbinding, telefonisch of via beveiligde email conform werkwijze van opdrachtgever.
Cliënten worden, waar mogelijk met passend advies, terug verwezen naar de verwijzer wanneer
binnen het aanbod en mogelijkheden vanuit de opdrachtgever(s) geen passende zorg geboden kan
worden.
Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja


13. Behandeling
De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling:
Ja, dit bespreek ik met de cliënt.
Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja

Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Ik stem met cliënten voortdurend af of we elkaar nog goed begrijpen en nog hetzelfde doel voor
ogen hebben, onder andere door ruimte te bieden hier openlijk over te spreken. Ik streef er naar
altijd transparant te zijn naar de cliënt. Ik deel nooit informatie over cliënt met naasten zonder daar
expliciet toestemming voor te vragen bij de cliënt. Indien een naaste bij de behandeling betrokken
wordt, communiceer ik met de naaste zoveel mogelijk in het bijzijn van cliënt zodat ook hier
transparantie over bestaat.
De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Voortgang van de behandeling wordt gemonitord volgens de werkwijze van de opdrachtgever.
Behandelingen worden minimaal een keer per jaar mondeling geëvalueerd, vaker indien daar
aanleiding toe is. Ik heb daarbij aandacht voor de inhoud van de behandeling (bijv. doelen,
werkwijze, etc) als ook voor het proces (bij. werkrelatie met therapeut). Hierbij maak ik vaak gebruik
van vragenlijsten (ROM).
Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel diens naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Minimaal één keer per jaar, vaker wanneer daar aanleiding voor is.
Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
In ieder geval mondeling tijdens de evaluatiemomenten, maar ook wanneer hier op een ander
moment aanleiding voor is.


14. Afsluiting/nazorg
Ik bespreek met de cliënt (en eventueel diens naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

 

15. Omgang met patientgegevens
Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja


III. Ondertekening
Naam: Guusje Selen
Plaats: Eindhoven
Datum: 20-11-2023
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja